گالری آرایشی و بهداشتی سلین بیوتی محصولات مراقبت پوست و مو در سلین بیوتی
گالری آرایشی و بهداشتی سلین بیوتی محصولات مراقبت پوست و مو در سلین بیوتی

تاثیر خواب در زیبایی !

the effect of sleep on beauty
14 دقیقه برای مطالعه
0 دیدگاه
تاثیرات مثبت خواب بر زیبایی
تاثیر خواب در زیبایی

تاثیر خواب در زیبایی یا زیبایی در خواب ؟

تاثیر خواب در زیبایی !!؟؟ شاید در نگاه اول عنوان این مطلب برای شما عجیب باشد که زیابی در خواب ؟! در حالی که شواهد محکمی برای اثبات این موضوع وجود دارد و اگر اطلاعات کافی را درباره تاثیرات خواب بر زیبایی کسب کنید، می‌توانید با داشتن خوابی منظم و با کیفیت، به راحتی زیبایی را برای پوستتان به ارمغان بیاورید.

 

کسی نمی‌تواند تاثیر خواب روی قسمت‌های مختلف بدن به خصوص پوست را منکر شود.

در واقع، خوابیدن کافی باعث می‌شود پوست شما، سلول‌های موجود در بدن را که شکننده یا کهنه هستند را بازسازی و با سلول‌های تازه جایگزین کند.

عملکرد مغز هنگام خواب

مغز در خوابمغز در خواب

وقتی در شب به خواب فرو می‌روید، مغزتان حالت تعمیر و بازسازی را شروع می‌کند و تمام مواد اضافی بدن مانند پروتئین اضافی که در طول روز زیر پوست و در بدن تجمع یافته را پاک می‌کند.

بنابراین وقتی صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید، می‌توانید به خوبی فکر کنید و عملکرد خوبی داشته باشید. اما مغز شما تنها چیزی نیست که در زمان خواب فعال است.

سایر اعضای بدن شما هم مثل پوست، بدین شکل عمل خواهد کرد.

در طول خواب، بدن شما سخت مشغول ساختن سلول‌های تازه و سالم و جایگزین ساختن آن‌ها با سلول‌های کهنه و ناسالم است.

این سلول‌ها در پوست و بدن شما به خواب کافی از جانب شما احتیاج دارند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. زمانی که شما بدرستی نخوابید،

رشد سلول‌های جدید پوست به سختی و کندی انجام خواهد شد.

به مرور زمان این موضوع موجب تیرگی و چروکیده شدن پوست صورت شده و این تازه شروع کار است.

خواب ناکافی باعث می‌شود رگ‌های خون شما گشادتر شود

و این خود موجب جمع‌شدن خون زیر چشم‌های شما می‌شود که در نتیجه به تیرگی و پف‌کردن چشم‌ها منجر خواهد شد.

قرمزی و رنگ‌پریدگی چشم و چهره خموده و بی‌حالت که ما بعد از شب‌بیداری اغلب دچارش می‌شویم از دیگر تاثیرات خواب بی کیفیت است.

 

بی خوابی و استرس و زیبایی

 

خواب فرصت را برای پوست فراهم می کند تا آسیب دیدگی ها و التهابات را بهبود بخشیده

زمانی که خواب هستیم، کل بدن از جمله پوست در حال استراحت است. اگر به میزان کافی استراحت نکنیم، آسیب دیدگی و التهاب پوست به خوبی بهبود نمی یابند.

استرس و بیخوابی !

از نظر علمی به اثبات رسیده که استرس می تواند جریان خون را در پوست کاهش دهد و باعث بروز عوارض بیولوژیکی شود که در انقباض عروق نقش دارند.

بی خوابی یا خواب بی کیفیت و نامناسب هم زیر مجموعه استرس است و تاثیرات مشابهی بر پوست دارد.

مطالعات علمی نشان داده افرادی که به دلایل شغلی دچار کم خوابی هستند یا ساعات خواب به هم ریخته ای دارند یا به دلایل متعدد کیفیت خوابشان خوب نیست و نمی توانند وارد خواب عمیق شوند، به تدریج جریان خون در سطح پوستشان کم می شود، کلاژن سازی در بافت زیرین پوستشان افت می کند، قوام پوستشان کاهش می یابد و بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات پوستی و افتادگی و چین و چروک های پوستی اند.

 

زیبایی در خواب

استرس و بی‌خوابی، دو عضو مکمل

همچنین پوست این افراد شادابی و شفافیت خود را از دست می دهد و دچارپیری زودرس می شود.

متخصصان توصیه می کنند برای داشتن پوستی سالم، نه تنها باید تغذیه خوبی داشته باشید و پوست را از تهاجمات محیطی مثل اشعه ماورای بنفش خورشید دور نگه دارید، بلکه لازم است استرس تان را کنترل کنید و خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید.

برای داشتن خوابی خوب باید شب در محیطی تاریک و بدون صدا حداقل ۸-۷ ساعت بخوابید.

 

زیبایی و خوابیدن

تجربه حالتی شاد و جذاب

یکی از مهم‌ترین تاثیرات خواب بر زیبایی مربوط به شاد بودن چهره و بالا رفتن روحیه افراد است. در واقع تمام استرس‌ها و تنش‌هایی که با نداشتن خواب کافی همراه است،

می‌تواند روی صورت شما تاثیر منفی بگذارد.

اما وقتی حالتان خوب باشد و احساس خوبی داشته باشید، صورت شاداب‌تری نیز خواهید داشت و در نتیجه،

اعتماد به نفس شما در طول روز بالا می‌رود که این موضوع باعث خواهد شد تا عملکرد بهتر و با کیفیتی را در محل کار خود داشته باشید.

 

 

خواب و تناسب اندام

تناسب وزنی مناسب

شاید نیازی به یادآوری این واقعیت نباشد؛ افرادی که خواب کافی داشته باشند، کمتر از کسانی که خواب کافی ندارند وزن اضافه می‌کنند.

از جهتی فقدان خواب باعث می‌شود شما غذاهای ناسالم مثل کربوهیدرات‌ها و غذاهای قنددار زیادی را بخورید. این غذاها چربی‌های دور کمر شما را افزایش خواهد داد و این موضوع خیلی خوشایند نیست.

اما این همه ماجرا نیست. این غذاها در بدن، موجب ورم خواهند شد و در صورت نبود غذاهای مقوی و مفید، پوست شما کمتر شاداب به نظر می‌رسد.

 

زیبایی صورت و خوابیدن

پوستی نرم و صاف

بدون شک این مورد یکی از بهترین تاثیرات خواب بر زیبایی است که رسیدن به آن دور از دسترس نیست. هورمون رشد، کلاژن و خواب گزینه‌هایی هستند که ارتباط مستقیمی بر روی هم دارند و هنگامی که شما به خواب فرو می‌روید، هورمون رشد شروع به فعالیت کرده و سرعت تکثیر آن بیشتر می‌شود.

هورمون رشد در انسان برای تحریک تولید کلاژن ضروری است و در واقع همان پروتئینی است که باعث می‌شود پوستتان نرم، انعطاف‌پذیر و دور از چروک (یا حداقل چروک کم) بماند.

 

 

تقویت مو و ناخن

مو و ناخن قوی‌تر

پوست تنها فاکتور موجود برای زیبایی افراد محسوب نمی‌شود و علاوه بر آن، مو و ناخن از دیگر مواردی محسوب می‌شوند که از تامین کلاژن‌های سالم سود می‌برند. همان طور که اشاره کردیم، کلاژن پروتئینی است که علاوه بر نرمی پوست، می‌تواند استحکام مو و ناخن‌های شما را تقویت کند و در نتیجه اگر خوابی با کیفیت را داشته باشید، ناخن‌های شما کمتر در معرض ترک خوردگی و شکستگی قرار می‌گیرند.

 

چشم‌های شفاف و درخشان

یکی دیگر از تاثیرات خواب بر زیبایی داشتن چشم‌هایی درخشان و بشاش است.

همان طور که در اوایل مقاله اشاره کردیم، خواب ناکافی باعث خواهد شد چشم‌هایتان قرمز و دچار پف‌های ناخوشایند شود

که همه این موارد در کنار هم موجب از بین رفتن جذابیت و زیبایی شما خواهند شد.

در حالی که اگر بتوانید خوابی منظم و کافی داشته باشید، به جای چشمانی بی‌حال و خسته، همیشه چشم‌هایی درخشان و شفاف خواهید داشت.

 

ساعت مفید خواب

تنظیم و ساعت خواب مناسب :

متخصصان اعتقاد دارند بزرگسالان باید تلاش کنند ۷ الی ۹ ساعت در شب بخوابند.این زمان کافی است تا تمرکز و انرژی لازم در روز را داشته باشید و همچنین زمانی کافی برای بدنتان تامین می‌شود تا بتواند مهم‌ترین عملیات بازسازی را انجام دهد و پوست شما را جوانتر و شاداب‌تر کند.

 

در اینجا قانون مناسبی وجود دارد که می‌توانید آن را بخاطر بسپارید:

اگر مقدار خوابی که داشته‌اید شما را سرحال کرده‌است، پس احتمالا همان مقدار خواب برای شما و شادابی ظاهرتان کافی است.

 

منظور این نیست که بیشتر از مقدار مشخص خوابیدن به پوست شما کمک می‌کند تا بهتر به نظر بیاید. در واقع، دقیقا برعکس است.

بیش از حد خوابیدن موجب می‌شود سلول‌های شما سریع بشکند و به مشکلات زیبایی زیادی مثل همان مشکلات ناشی از کم‌خوابی ختم خواهد شد. همچنین به یاد داشته باشید که کیفیت خواب به اندازه کمیت آن بسیار مهم است.

اگر شما نیمی از شب را بیدار بوده باشید و یا خواب متوالی نداشته‌ باشید 7 یا 8 یا حتی 9 ساعت خواب به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد.

همچنین سعی کنید میزان الکل و کافئین قبل از خواب را کم کنید؛این دو مورد جزو اصلی‌ترین عواملی هستند که موجب کم‌شدن خواب و داشتن پوست تیره و خشک می‌شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توانید از یک چشم‌بند برای دوری از نور در هنگام خواب استفاده کنیدMو یا اگر در محیط پر سروصدا زندگی می‌کنید، گوش‌های خود را بپوشانید. شما باید در همه شرایط خواب را در اولویت قرار دهید تا پوست شما در صبح شادابی و نشاط خود را داشته باشد.

 

خواب و زیبایی

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

selin beauty
25 بهمن 1399