گالری آرایشی و بهداشتی سلین بیوتی محصولات مراقبت پوست و مو در سلین بیوتی
گالری آرایشی و بهداشتی سلین بیوتی محصولات مراقبت پوست و مو در سلین بیوتی

هیالورونیک اسید چیست؟

what is hyaluronic acid
9 دقیقه برای مطالعه
0 دیدگاه
هیالورونیک اسید چیست ؟
هیالورونیک اسید چیست اسید هیالورونیک چیست و چه تاثیری دارد

هیالورونیک اسید چیست؟

اسید هیالورونیک نام یک ترکیب شیمیایی آلی است. این ترکیب را با نام هیالورونان (Hyaluronan)  نیز می‌شناسند و باز مزدوج آن، هیالورونیت نام دارد.

اسید هیالورونیک ( HA ) یکی از قوی ترین مواد مرطوب کننده موجود است که می‌تواند تا 1000 برابر وزن خود، آب نگه دارد.

 

تاکنون دقت کرده اید که چرا پوست کودکان اینقدر نرم و لطیف است؟ دلیل آن وجود هیالورونیک اسید فراوان در پوست آنهاست هیالورونیک اسید یک هیدرو کربن طبیعی است که به طور گسترده در ماتریکس خارجی سلول و بافت های بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، چشم و غضروف وجود دارد.

این ماده به دلیل ویژگی اتصال به آب، فضای بین فیبرهای متصل کننده کلاژن و الاستین را پر میکند .

 

هیالورونیک اسید چیست و چه تاثیری دارد

 

هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بدن وجود دارد ولی با افزایش سن، میزان آن در پوست کاهش می‌یابد. هیالورونیک اسید برای رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. بدن انسان تقریباً 15 گرم هیالورونیک اسید دارد که در تمام بخش‌های بدن موجود است و روزانه یک سوم آن تجزیه شده و سنتز (تجزیه مواد برای تولید ماده یا مواد جدید) می‌گردد.

 

به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست دچار خشکی، پیری، ایجاد چین و چروک و از دست دادن حالت کشسانی بافت خود می‌شود؛ همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی هم آسیب‌هایی به پوست وارد می‌کند.

 

ماده هیالورونیک اسید موثر در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست است و در کاهش عمق چروک‌ها، جوانسازی ، استحکام و کشش پوست نقش اساسی دارد.

 

این ترکیب در حفظ رطوبت، ترمیم بافت‌ها و انعطاف پذیری پوست تاثیر گذار است؛ به علاوه مانعی در برابر میکروارگانیسم‌ها است و به رشد و ترمیم کلاژن و الاستین کمک می‌کند. این ماده جایگزین مناسبی برای کاهش حجم برخی از نواحی بدن است که دچار چین و چروک و فرورفتگی شده‌اند.

 

 

تاثر هیالورونیک اسید بر پوست صورت هیالورونیک اسید چیست ؟

 

فواید هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟

  1. بهبود و تقویت سد لیپیدی:

وظیفه اصلی پوست، محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی است. بدیهی است که پوست ما از اندام‌های داخلی، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و غیره در مقابل دنیای بیرون محافظت می‌کند؛ اما، پوست ما همچنین از بدن در برابر سموم مضری که ما را روزانه بمباران می‌کنند محافظت می‌کند.

لایه بالایی پوست (اپیدرم) در معرض بیشترین آسیب‌های خارجی (سموم) است. با افزایش سن، سد لیپیدی (اسید‌های چرب که در آب محبوس می‌شوند و از ورود مواد محرک به پوست جلوگیری می‌کنند) در اپیدرم ضعیف می‌شود.

 

همه چیز از پرتو فرابنفش گرفته تا آلودگی محیطی و کارهایی مانند سیگار کشیدن باعث آسیب به سد چربی می‌شوند. این آسیب منجر به ایجاد خطوط و چین‌وچروک بیشتر، لکه‌های تیره و پوست خشک‌تر می‌شود.

هیالورونیک اسید، سد‌های طبیعی پوست را تقویت می‌کند تا به حفظ رطوبت پوست کمک کند تا اثر آب‌رسانی چشمگیرتری داشته باشد. با گذشت زمان، این می‌تواند به کاهش تخریب سد لیپیدی کمک کند و به محافظت و تقویت آن کمک کند.

 

  1. افزایش مقاومت پوست:

    هنگامی که سد لیپیدی توسط هیالورونیک اسید تقویت و محافظت می‌شود، پوست بهتر می‌تواند از خود در برابر عوامل پیری بیرونی و آلاینده‌ها دفاع کند .

 

هنگامی که پوست با این سموم مبارزه نمی‌کند، کمتر چروکیده می‌شود و برای مدتی طولانی روشن‌تر و صاف‌تر می‌ماند. نگهدارنده‌های مورد استفاده در بسیاری از محصولات می‌توانند با از بین بردن باکتری‌های خوب که از سطح پوست شما در برابر سموم محافظت می‌کنند، سد لیپیدی پوست را بشکنند.

بسیاری از افراد با پوست چرب یا آکنه‌ای می‌خواهند از مواد شیمیایی خشن‌تری استفاده کنند تا چربی پوست را از بین ببرند.

 

مهم است بدانید که بیشتر پوست‌های مستعد آکنه دارای سد چربی قوی نیستند و استفاده از محصولات خشن باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود. سرم هیالورونیک اسید خالص، آب‌رسانی می‌کند، به محافظت از سد لیپیدی کمک می‌کند و برای افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند توصیه می‌شود.

 

  1. جلوگیری از افتادگی پوست:

همیشه با بالا رفتن سن، الاستین در پوست تجزیه می‌شود و پوست حالت محکم و برگشت‌پذیر خود را از دست می‌دهد.

یک روش سریع برای بررسی الاستین (بازگشت‌پذیری) این است که پوست بالای دست خود را نیشگون بگیرید. اگر به سرعت بازگردد، یعنی هنوز پوست شما برگشت‌پذیری زیادی دارد. با افزایش سن، پوست به این سرعت باز نمی‌گردد. هیالورونیک اسید جایگزین الاستین پوست شما نمی‌شود؛ اما می‌تواند به سفتی پوست کمک کند.

از آن‌جایی که هیالورونیک اسید پوست را با رطوبت پُر می‌کند، حجم پوست را افزایش داده و آن را سفت می‌کند. سفت شدن پوست به رفع خطوط صورت برای ظاهری جوان‌تر کمک می‌کند.

 

 

  1. رفع مشکلات رنگ‌دانه:

هنگامی‌که گردش سلولی افزایش می‌یابد، هیالورونیک اسید نیز به جلوگیری از شکل‌گیری لکه‌های پیری و مشکلات رنگ‌دانه کمک می‌کند؛ اما به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

هنگامی که به‌دنبال درمان لکه‌های تیره هستید، یک سرم ویتامین C و محصول تقویت‌کننده حاوی ویتامین C باید با هیالورونیک اسید همراه شود.

علاوه‌ بر این، آسیب ناشی از نور خورشید قابل جبران نیست. همیشه از محصولات ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. حتی روز‌هایی که قصد ندارید بیرون باشید هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

 

  1. حفظ بافت صاف پوست:

هیالورونیک اسید به همان شکلی که ظاهر پوست را سفت‌تر نشان می‌دهد، بافت پوست را هم صاف‌تر می‌کند. این باعث می‌شود پوست شما صاف ابریشمی باشد که می‌توانید آن را ببینید و احساس کنید.

اگر روی پوست شما به‌طور گسترده جای آکنه وجود داشته باشد، هیالورونیک اسید زخم را پر نمی‌کند. اگر از هیالورونیک اسید همراه با ابزاری مانند درمارولر استفاده کنید، با گذشت زمان، می‌بینید که ترکیب این دو می‌تواند پوست را صاف‌تر نشان دهد.

 

 

  1. شفافیت پوست:

هنگامی که پوست چرب از هیدراتاسیون (آب) محروم می‌شود، با تولید چربی، پوست را بیش از حد آب‌رسانی می‌کند.

یک تصور اشتباه بزرگ این است که پوست‌های چرب و مستعد آکنه نیازی به آب‌رسانی ندارند؛ اما در واقع به آب‌رسانی نیاز دارند. هیالورونیک اسید با ایجاد تعادل مناسب رطوبت در پوست، از تولید بیش از حد چربی که منافذ پوست را مسدود می‌کند و باعث ایجاد جوش می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

 

 

کاربرد هیالورونیک اسید در جوانسازی:

  1. رفع و از بین بردن چین و چروک‌ها
  2. برجسته کردن لب‌ها
  3. حجم دادن به گونه‌ها
  4. فرم دهی فک
  5. از بین بردن خطوط بین بینی و لب
  6. از بین بردن خط‌ها بین لب و فک
  7. درمان کردن خط‌های اطراف دهان
  8. فرم دهی و تیز کردن چانه
  9. رفع سیاهی زیر چشم و رفع گودی
  10. برطرف کردن خط اخم با هیالورونیک اسید

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

selin beauty
29 اسفند 1401