گالری آرایشی و بهداشتی سلین بیوتی محصولات مراقبت پوست و مو در سلین بیوتی
گالری آرایشی و بهداشتی سلین بیوتی محصولات مراقبت پوست و مو در سلین بیوتی

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

The difference between physical and chemical sunscreens
10 دقیقه برای مطالعه
6 دیدگاه
تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی
تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی گالری سلین بیوتی

بررسی تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی | کدام یک برای پوست من مناسب تر است ؟

کرم ضد آفتاب محصولی است که به بخشی ضروری از روتین مراقب از پوست، به خصوص در ماه های تابستان تبدیل شده است. این لوسیون یا ماده ژل مانند، برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) استفاده می شود.

هدف اصلی کرم ضد آفتاب، جلوگیری از آفتاب سوختگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است. کرم های ضد آفتاب به طور کلی به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند. درک صحیحی از تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی و ویژگی های هر یک، می تواند به شما در انتخاب آگاهانه محصولی متناسب با نیازهایتان کمک زیادی کند.

 

کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

استفاده منظم از کرم ضد آفتاب، باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس شده و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. کرم ‌های ضد آفتاب دارای انواع متفاوتی هستند و از ترکیبات مختلفی برای محافظت مؤثر از پوست استفاده می کنند. رایج ترین انواع ضد آفتاب ها، ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی هستند. برای آشنایی با ویژگی ها و تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی، نیاز است که با ساختار و خواص هر یک به صورت جداگانه آشنا باشید.

 

 

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی گالری سلین بیوتی

 

کرم ضد آفتاب فیزیکی و ساختار آن

ضد آفتاب فیزیکی که به عنوان ضد آفتاب معدنی (مینرال) نیز شناخته می‌شود، نوعی محافظ در برابر آفتاب است که به طور فیزیکی، مانع از رسیدن اشعه‌ های مضر خورشید به پوست می‌شود. بر خلاف ضد آفتاب های شیمیایی که اشعه ماورای بنفش را جذب می کنند، ضد آفتاب های فیزیکی حاوی مواد فعالی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند که به عنوان یک مانع بر روی سطح پوست عمل می کنند.

ساختار کرم ‌های ضد آفتاب فیزیکی، معمولاً ترکیبی از این مواد فعال با نرم ‌کننده‌ ها، غلیظ ‌کننده ‌ها یا نگهدارنده‌ ها است. استفاده از نرم کننده، باعث ایجاد بافتی صاف در کرم شده و به پخش شدن یکنواخت آن روی پوست کمک می کنند. قوام دهنده ها نیز باعث ایجاد غلطت مناسب کرم می شوند و مواد نگهدارنده، برای جلوگیری از رشد میکروبی و حفظ ثبات محصول، به آن اضافه می شوند.

دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، هر دو مواد معدنی طبیعی هستند که ضریب شکست بالایی دارند. این بدان معنی است که می توانند به طور مؤثر، پرتوهای UV را در طیف گسترده ای از جمله اشعه های UVA و UVB پراکنده کنند. این مواد معدنی، یک لایه محافظ بر روی سطح پوست تشکیل می دهند که باعث بازگشت نور خورشید می شود.

 

ضد آفتاب شیمیایی گالری سلین بیوتی

کرم ضد آفتاب شیمیایی و ساختار آن

کرم های ضد آفتاب شیمیایی، نوع دیگری از این محصولات می باشند که با جذب پرتوهای مضر فرابنفش (UV) خورشید عمل می کنند و از آسیب رساندن به پوست جلوگیری می کنند. درک ساختار و ترکیب این نوع کرم، برای آشنایی با تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی بسیار مهم است.

اجزای اصلی کرم های ضد آفتاب شیمیایی، ترکیباتی هستند که به فیلترهای UV معروف اند. این فیلترها را می توان به دو دسته آلی و معدنی تقسیم کرد. فیلترهای آلی مانند آووبنزون (Avobenzone) ​​و اکتینوکسات، اشعه UV را با تبدیل به انرژی گرمایی جذب می کنند. از سوی دیگر، فیلترهای معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم، اشعه ماورای بنفش را از پوست منعکس و پراکنده می کنند. با این حال استفاده از فیلترهای شیمیایی (آلی) در این نوع کرم بیشتر مشاهده می شود.

به غیر از فیلترهای UV، کرم های ضد آفتاب شیمیایی حاوی نرم کننده ها، نگهدارنده ها و تثبیت کننده ها نیز می باشند تا بافت، ماندگاری و عملکرد کلی آنها را افزایش دهند. نرم‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین و شی باتر، باعث آبرسانی بیشتر به پوست شده و در عین حال استفاده آسان از کرم را تضمین می‌کنند.

 

 

تفاوت ضد آفتاب ها گالری آرایشی سلین بیوتی

 

اصلی ترین تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

با توجه به بررسی ساختار و مواد تشکیل دهنده انواع کرم های ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی، می توان برخی از تفاوت های آنها را حدس زد. اصلی ترین تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی، اثر باقی مانده آنها روی پوست است.

 

ضد آفتاب های فیزیکی به دلیل استفاده از مواد معدنی، روی انواع پوست به خصوص پوست های تیره، رد گچ مانندی بر جای می گذارند؛ در حالی که کرم های ضد آفتاب شیمیایی، به دلیل استفاده از مواد آلی، سبک تر بوده و بدون برجای گذاشتن هیچ گونه اثری، با پوست ترکیب می شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک یا حساسیت به برخی از مواد شیمیایی موجود در این محصولات را تجربه کنند؛ در حالی که ضد آفتاب های فیزیکی هیچ گونه حساسیتی روی پوست ایجاد نخواهند کرد.

 

ضد آفتاب فیزیکی بخریم یا شیمیایی؟

وقتی صحبت از محافظت پوست در برابر اثرات مضر خورشید می شود، انتخاب بین ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی ممکن است کمی چالش بر انگیز باشد. برای خرید ضد آفتاب مناسب باید توجه زیادی به نوع پوست و میزان حساسیت آن، درک تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی، نیازهای شخصی و مواردی از این دسته داشته باشید. آشنایی با ویژگی های انواع کرم های ضد آفتاب نیز، نقش مهمی در انتخاب محصول مناسب خواهد داشت که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم.

 

ویژگی های کرم ضد آفتاب فیزیکی

  • محافظت گسترده از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB
  • اثربخشی فوری پس از استفاده
  • مناسب برای انواع پوست
  • عدم ایجاد حساسیت
  • خاصیت مرطوب کنندگی بیشتر
  • احساس سنگینی روی پوست
  • تغییر رنگ پوست (در بیشتر موارد)
  • پاک شدن ساده و آسان
  • مناسب برای قرمزی پوست
  • دوام طولانی
  • مناسب برای کودکان
  • عدم مسدود سازی منافذ پوست

 

ویژگی های کرم ضد آفتاب شیمیایی

  • محافظت از پوست در برابر انواع اشعه ها UVA و UVB
  • جذب اشعه UV و تبدیل آن به انرژی گرمایی (افزایش حرارت بدن)
  • سهولت استفاده و عدم احساس سنگینی روی پوست
  • عدم تغییر رنگ پوست
  • قرار گرفتن به صورت یکپارچه روی سطح پوست
  • مقاوم بودن در برابر آب (در بیشتر موارد)
  • دوام پایین
  • امکان ایجاد حساسیت برای برخی پوست ها
  • اثر بخشی نسبتاً طولانی
  • مناسب برای استفاده زیر آرایش
  • امکان مسدود کردن منافذ پوست

 

 

ضد آفتاب فیزیکی گالری سلین بیوتی

 

نکاتی در خصوص استفاده از کرم ضد آفتاب فیزیکی

با توجه به تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی و ویژگی های هر یک، نکات مهمی هنگام استفاده از آنها وجود دارد که باید رعایت شود. در صورتی که پوست شما نسبت به مواد شیمیایی حساسیت بالایی نشان می دهد، بهتر است از کرم های ضد آفتاب فیزیکی استفاده نمایید. این کرم ها دوام بالایی دارند و تا 24 ساعت اثر خود را حفظ می کنند. با این حال در صورت شستشوی صورت، تعریق بیش از حد و یا شنا، باید ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

هنگام خرید ضد آفتاب فیزیکی، دقت کنید که محصول مدنظر طیف وسیعی از هر دو اشعه UVA و UVB را محافظت کند. هم چنین با استفاده از کاتالوگ محصول، از وجود مواد فعالی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم در آن مطمئن شوید. هنگام استفاده از محصول نیز، باید کرم را به تمامی نقاطی که در معرض آفتاب هستند، از جمله گوش ها، پشت گردن و… پخش کنید و هیچ نقطه ای را در معرض اشعه های خورشید قرار ندهید.

 

ضد آفتاب گالری سلین بیوتی

 

نکاتی در خصوص استفاده از کرم ضد آفتاب شیمیایی

رعایت نکاتی در خصوص استفاده صحیح از ضد آفتاب های شیمیایی برای اطمینان از اثربخشی آنها و جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی ضروری است. اولین نکته، استفاده از کرم ضد آفتاب شیمیایی حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن است. این عمل باعث می شود که محصول به طور کامل جذب پوست شده و محافظت بهینه ای را ایجاد کند.

نکته دیگر، تمدید منظم ضد آفتاب های شیمیایی است. این محصولات به مرور زمان به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تجزیه می شوند؛ بنابراین توصیه می شود هر دو ساعت یکبار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق بیش از حد، آن را تمدید کنید. هم چنین همیشه تاریخ انقضای ضد آفتاب خود را قبل از استفاده بررسی کنید. محصولات تاریخ مصرف گذشته ممکن است به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، باعث تحریک پوست شوند.

توصیه می کنیم در صورتی که پوست حساسی دارید و یا دچار آلرژی به برخی مواد شیمیایی هستید، تا جایی که ممکن است از ضدآفتاب های شیمیایی استفاده نکنید. در غیر این صورت حتماً به مواد استفاده شده که در کاتالوگ محصول درج شده اند، دقت داشته باشید و یا تست قبل از استفاده محصول را انجام دهید. برای این کار قسمتی از پوست خود را با کرم چرب کرده و 24 ساعت منتظر بمانید. در صورتی که حساسیت خاصی ایجاد نشد، می توانید به راحتی از محصول مدنظر استفاده نمایید.

 

ضد آفتاب چی بزنیم فیزیکی یا شیمیایی

 

 جمع بندی

انتخاب بین ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی به ترجیحات شخصی، نوع پوست، شرایط محیطی یا حساسیت های خاص بستگی دارد. مهم است که استفاده منظم از ضد آفتاب را بدون توجه به نوع انتخاب شده، به عنوان بخشی از روتین مراقب از پوست به صورت روزانه در اولویت قرار دهیم. در این مقاله به بررسی تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی پرداختیم و ویژگی های هریک را به صورت جداگانه بیان نمودیم. شما می توانید با توجه به این نکات و در نظر گرفتن نیازهای خود، مناسب ترین محصول را خریداری و استفاده کنید.

6 دیدگاه

  1. Parisaگفت:

    تخصصی و کامل 👌👍

    1. selin beautyگفت:

      مرسی از شما ♥

  2. طاهاگفت:

    کرم های ضدافتابی که واسه آقایون استفاده میشه شیمیایین؟ چند مدل که قیمت مناسبی داشته باشن و معرفی کنید. ممنون

    1. selin beautyگفت:

      سلام برای آقایان هم مدل های مختلف داره .
      پیشنهاد ما ضد آفتاب های زیر هست بی رنگ

      نائوبی

      ایزدین که آقایان استفاده کردن بسیار راضی هستنلینک ایزدین

      و
      سینوز

      این چند مورد برای آقایان بسیار مناسب هست و بی رنک و ضد براقیت هست

  3. فائزهگفت:

    سلام مطلب مفیدی بود ممنون ازتون
    برا بچه هشت ساله اگه کرمهای فیزیکی استفاده بشه ضرری داره یا نه ؟

    1. selin beautyگفت:

      سلام . خیر ضرری نداره اما مخصوص کودک باشه نه بزرگسال

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

selin beauty
10 مرداد 1402